Om het
overzicht te bewaren en voor het begrijpen van de context hierbij een
argumentatieve lijn en een preview van wat op korte termijn nog komen gaat op
dit blog.
Argumentatieve lijn (het verhaal)
·
Als
je lesgeeft zonder goed zicht te hebben op aan wie je lesgeeft, handel je als
een arts die medicijnen voorschrijft of een operatie uitvoert zonder een
gedegen diagnose.
“You should not teach Geography, Mathematics or
English. You should teach children.”
·
In
het bericht van 12 oktober 2016 heb ik proberen aan te geven hoe een leerling
de klas binnenkomt (met welke hoop en vrees) en wat een docent nodig heeft om
daarmee om te gaan teneinde een heilzame, veilige en productieve leeromgeving
te scheppen. De uitnodiging aan de docenten die dit blog lezen is daarbij vragen
te beantwoorden zoals:
‘Klopt dit volgens mij?’
‘Als het klopt ben ik me ervan bewust bij mijn omgang met mijn leerlingen?’
‘Als ik me ervan bewust ben, hoe ga ik ermee om?’
‘Hoe wordt ik er beter in?
‘Klopt dit volgens mij?’
‘Als het klopt ben ik me ervan bewust bij mijn omgang met mijn leerlingen?’
‘Als ik me ervan bewust ben, hoe ga ik ermee om?’
‘Hoe wordt ik er beter in?
·
In
het bericht’ van 23 oktober 2016 heb ik dat bewustzijn van hoe leerlingen in
elkaar zitten verder ingekleurd voor wat betreft het beeld van zichzelf dat
leerlingen hebben.
·
In
het bericht van 9 november 2016 vind je een observatie checklist die docenten
bij dit opsporen van het zelfbeeld kunnen gebruiken. Wederom gaat het erom
antwoorden te vinden op de vragen:
‘Klopt dit volgens mij?’
‘Als het klopt ben ik me ervan bewust bij mijn omgang met mijn leerlingen?’
‘Als ik me ervan bewust ben, hoe ga ik ermee om?’
‘Hoe wordt ik er beter in?
‘Klopt dit volgens mij?’
‘Als het klopt ben ik me ervan bewust bij mijn omgang met mijn leerlingen?’
‘Als ik me ervan bewust ben, hoe ga ik ermee om?’
‘Hoe wordt ik er beter in?
·
Als
je als docent probeert een beter beeld van je leerlingen te krijgen om beter
bij hen aan te sluiten en dus beter les te geven, wordt je onherroepelijk geconfronteerd
met het feit dat iedere leerling anders is dan alle anderen en dat iedere klas
een heterogene klas is, zelfs een vwo 6 waar jarenlang driftig geselecteerd is.
·
Om
tegemoet te komen aan de verschillen tussen leerlingen, gaat een docent
differentiëren. Een docent die niet differentieert is als een arts die dezelfde
diagnose stelt voor al zijn patiënten.
Preview
De komende berichten
zullen dan ook over differentiatie gaan, over formatieve evaluatie, over de
mindset die nodig is voor differentiëren en over professionalisering met als
thema differentiatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten