maandag 10 oktober 2016

Over huisartsen en onderwijs 2


Een goede huisarts verzorgt een diagnose voordat zij over de behandeling en eventueel medicijngebruik gaat nadenken. 
Als je je auto met een klacht naar de garage brengt, begint de monteur dan meteen te sleutelen?

Wat doet een goede docent met haar leerlingen voordat zij begint les te geven? 
Wat weet een docent van haar leerlingen voordat zij begint met lesgeven? 

Weet zij bijvoorbeeld met welke verwachtingen en dromen ze binnen komen? 
Die hebben ze namelijk wel, alleen zijn ze zich er niet altijd van bewust en kunnen ze die verwachtingen nog niet goed onder woorden brengen. 
Stel dat ze dat laatste wel zouden kunnen, zou het er dan zo uit kunnen zien? Geformuleerd als vragen en twijfels? 

Kan ik mezelf zijn in deze klas? 

  • Zullen de docenten en de leerlingen me hier accepteren?  
  • Zal ik me hier veilig voelen? 
  • Zal iedereen naar me luisteren en horen wat ik zeg? 
  • Zal iemand geïnteresseerd zijn in hoe het me gaat en hoe ik me voel? 
  • Zullen ze mijn interesses en dromen op waarde kunnen schatten? 
Kan ik in deze klas van waarde zijn/iets bijdragen? 
  • Kan ik een positieve bijdrage aan het werken en leren in deze klas en anderen helpen? 
  • Kan ik misschien iets unieks waarmee ik anderen kan helpen en stimuleren? 
  • Willen we genoeg dezelfde doelen bereiken zodat we ons met elkaar verbonden voelen? 
Zal ik in deze klas kunnen leren/groeien? 
  • Ga ik snappen wat leren is en hoe ik kan weten dat ik geleerd heb, gegroeid ben? 
  • Kan ik erop vertrouwen dat ik bij dat leren ondersteund wordt? 
  • Ga ik snappen wat er van me verwacht wordt in deze klas en hoe het hier werkt? 
Heeft wat ik hier leer zin voor mij persoonlijk? 
  • Ga ik begrijpen wat ik precies moet leren? 
  • Zal ik de zin kunnen inzien van wat we hier doen? 
  • Zal ik voor mezelf in mijn wereld genoeg kunnen vinden van wat ik leer? 
  • Zal ik enthousiast worden omdat ik betrokken raak bij wat we leren? 
Zal ik in deze klas uitgedaagd worden / zal het op een goede manier spannend voor me zijn? 
  • Zal wat ik ga leren bouwen op wat ik al weet en kan? 
  • Zal deze klas van me vragen dat ik hard en slim werk? 
  • Zal ik dingen snappen en kunnen doen die in het begin onhaalbaar voor me leken? 
  • Zal ik steeds meer zelf verantwoordelijkheid krijgen voor mijn eigen groeien en dat van anderen? 

Niet alle kinderen zullen deze vragen stellen, maar als docent kun je er zeker van zijn dat ergens in de loop van het jaar (misschien wel heel snel) deze zaken gaan spelen. Kunnen we hierop als docenten anticiperen en ervan gebruik maken bij het scheppen van een goed klimaat in een goede leeromgeving? Kunnen we bij het lesgeven er rekening mee houden?

Wat denk je?


Geen opmerkingen: