dinsdag 27 november 2007

Immigranten als bottleneck

Wie na het lezen van deze titel denkt dat dit stukje koren op de molen is van Wilders en sympathisanten, zit er naast.
De immigranten uit de titel zijn de ‘digitale immigranten’ van Marc Prensky, de tegenhangers van de ‘digitale moedertaalsprekers’ oftewel ‘digital natives’.

Het omgaan met web 2.0-toepassingen op scholen vergt vooral zorg ten aanzien van de volwassenen (niet in het digitale tijdperk geboren) en niet zozeer ten aanzien van de leerlingen.

Hier is een aantal redenen voor te geven:

  1. Van leerlingen wordt verwacht dat ze nog veel te leren hebben;
  2. van docenten wordt verwacht dat ze boven de stof staan en alleen op die manier kennis kunnen overbrengen;
  3. van docenten wordt ook verwacht dat ze snel iets nieuws erbij kunnen leren, als dat nodig mocht zijn;
  4. bij deze ‘nascholing’ gaan we vaak nog klakkeloos van het traditionele kennisoverdrachtsmodel uit (de stof klassikaal presenteren).

Op mijn school hebben we een poging gedaan een wiki te gebruiken binnen het onderwijs.

Het betrof een project rond het vakoverstijgende begrip ‘Spanning’. Het eerste jaar dat we dit thema draaiden, verwachtten we dat de verschillende groepjes leerlingen die uitlopende vormen van spanning hadden gekozen (geheimtaal bij wiskunde, spanningopbouw bij Nederlands en ook bij Kunst & Cultuur, elektronische en biologische spanning bij Nask en Biologie, het Middenoostenconflict bij Geschiedenis), met elkaar een encyclopedische website zouden maken.

Omdat sommige leerlingen bij die websitebouw zich verloren in vormgevingsaspecten en om het samenwerken bij de bouw te benadrukken, hebben we gekozen om dit jaar een wiki in te zetten. Immers, bij een wiki zijn de mogelijkheden tot vormgeving (behangetjes e.d.) veel geringer en is het samenwerken vanuit het contentmanagementsysteem meer voor de hand liggend.

Wil je verder lezen wat onze ervaringen waren met de docenten en de wiki? Waar we in de praktijk van de uitvoering tegen aan liepen? En hoe we hopen in de toekomst met de obstakels om te gaan?

Kijk dan op de Kennisnetwiki...


Geen opmerkingen: